CSRD en de Omnibuswet: wat verandert er en wat blijft onzeker?
- Maaike P
- 22 mei
- 3 minuten om te lezen

De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) verplicht duizenden Europese bedrijven om jaarlijks te rapporteren over hun impact op milieu, maatschappij en bestuur (ESG). Maar de Europese Commissie wil deze verplichting aanzienlijk vereenvoudigen met het Omnibus Simplification Package.
Wat verandert er precies? En wat is vandaag nog niet beslist? In deze blog maken we het onderscheid tussen wat al zeker is en wat nog in de wetgevende wachtrij staat.
1. Wat is de CSRD?
De CSRD breidt de bestaande rapportageverplichting (NFRD) sterk uit. Grote bedrijven en beursgenoteerde ondernemingen moeten in detail rapporteren over hun ESG-prestaties, op basis van de European Sustainability Reporting Standards (ESRS). De verplichting wordt in verschillende golven ingevoerd:
Wave 1: Grote beursgenoteerde bedrijven (NFRD) rapporteren in 2025 over boekjaar 2024
Wave 2: Andere grote ondernemingen die nog niet onder de NFRD vielen en die aan minstens twee van de volgende drie criteria voldoen: • gemiddeld ≥250 werknemers • balanstotaal > €25 miljoen • netto-omzet > €50 miljoen
Wave 3: Beursgenoteerde kmo’s rapporteren in 2027, met opt-out tot 2028 (ze mogen dus zelf kiezen of ze hun rapportage een jaar willen uitstellen)
2. Wat stelt de Omnibuswet voor?
De Omnibuswet is een voorstel van de Europese Commissie dat de CSRD wil vereenvoudigen. De kernpunten:
2.1 Verhoogde drempels voor rapportage
Alleen grote ondernemingen met:
meer dan 1.000 werknemers, én
meer dan €50 miljoen omzet of €25 miljoen balanstotaal zouden nog verplicht zijn om te rapporteren.
Gevolg: ongeveer 80% van de bedrijven die initieel onder de CSRD vielen, zouden hiervan worden vrijgesteld.
2.2 Verschuiving in tijdslijnen
Beursgenoteerde kmo’s krijgen tot 2028 uitstel voor rapportering, dankzij een opt-outregeling die hen toelaat om hun eerste duurzaamheidsrapport pas in 2029 te publiceren over het boekjaar 2028, in plaats van al in 2027 over 2026
Deze wijziging maakt deel uit van de zogenaamde “Stop the Clock”-richtlijn,” die reeds is goedgekeurd op EU-niveau maar nog niet is omgezet in Belgische wetgeving
2.3 Inhoudelijke vereenvoudigingen
Minder verplichte datapunten in de ESRS
Meer nadruk op kwantitatieve in plaats van kwalitatieve gegevens
Bedrijven mogen enkel nog informatie vragen aan directe zakenpartners, niet aan de hele waardeketen
De auditplicht verschuift van beperkte zekerheid (“limited assurance”) naar redelijke zekerheid (“reasonable assurance”), al is het nog onduidelijk vanaf wanneer precies
2.4 Administratieve lastenverlichting
De Europese Commissie schat een besparing van €6 miljard aan administratieve kosten
De rapportagevereisten worden eenvoudiger en beter afgestemd op de realiteit van bedrijven
3. Wat is al goedgekeurd?
De “Stop the Clock”-richtlijn is officieel goedgekeurd op EU-niveau (uitstel van deadlines)
Kmo-bescherming wordt opgenomen: er mag geen bijkomende informatie of assurance worden gevraagd aan kmo’s in de keten, volgens de principes van de vrijwillige VSME-standaard (!!!)
4. Wat is nog niet zeker?
De Omnibuswet is nog een voorstel. Ze moet nog goedgekeurd worden door zowel het Europees Parlement als de Raad van de EU
De technische invulling van de vereenvoudigde ESRS is nog in ontwikkeling. Het aantal verplichte datapunten en vereenvoudigingen kan dus nog veranderen
Nationale omzetting, onder andere in België, moet nog volgen. Tot die tijd blijft de huidige CSRD-wetgeving van kracht
Voor bedrijven met tussen 250 en 1.000 werknemers is het dus nog onzeker of ze op termijn onder de verplichting zullen vallen of niet
5. Wat kun je nu als bedrijf doen?
De beste strategie? Voorbereiden ondanks de onzekerheid. Klanten, investeerders en banken vragen steeds vaker om ESG-transparantie, los van wettelijke verplichtingen.
Werk daarom proactief met de VSME-standaard: de vrijwillige rapportagerichtlijn voor niet-beursgenoteerde kmo’s, ontwikkeld door EFRAG. Deze standaard helpt je om op een proportionele en gestructureerde manier aan duurzaamheid te werken en hierover te rapporteren.
Namtso BV biedt ondersteuning bij het opstellen van duurzaamheidsrapporten voor kmo’s volgens de VSME-richtlijnen. Denk aan interne opleidingen, strategische begeleiding en rapportagestructuur — zonder complexe verplichtingen.
Comments